Επιτυχημένο σε γενικές γραμμές μπορεί να χαρακτηριστεί το φετινό Ράλλυ Κύπρου. Ο αγώνας που έγινε ο πρώτος που προσμετράει σε δύο διαφορετικά πρωταθλήματα της FIA, σημείωσε ρεκόρ συμμετοχών των τελευταίων 9 ετών, καθώς 50 πληρώματα ανέβηκαν στη ράμπα της εκκίνησης το απόγευμα της Παρασκευής. Όπως γνωρίζετε, μετά την πρόωρη εγκατάλειψη του Nasser Al-Attiyah, άνοιξε ο δρόμος στα υπόλοιπα πληρώματα για να παλέψουν για τη νίκη. Πανάξια θριαμβευτής, έφυγε από το νησί, ο 33χρονος Σαουδάραβας οδηγός του Ford Fiesta RRC, Yazeed Al-Rajhi, ο οποίος τα 2 τελευταία χρόνια δεν είχε ανεβεί στη ράμπα του τερματισμού, για διάφορους λόγους κάθε φορά.
Ας δούμε μερικά παραλειπόμενα από τον ένατο γύρο του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος Ράλλυ.

Τα καλώς κείμενα…

• Άριστα 10 παίρνει η προβολή του αγώνα από την οργάνωση. Λίγες ημέρες πριν δοθεί η εκκίνηση, οι τηλεοπτικοί σταθμοί στο νησί πρόβαλαν σποτάκια που διαφήμιζαν των αγώνα, καλώντας τον κόσμο να κατακλύσει τις ειδικές διαδρομές, κάτι που τελικά έγινε. Ο αγώνας αγκαλιάστηκε κυριολεκτικά από τον κόσμο, ο οποίος γέμισε τις ειδικές διαδρομές, καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου, στέλνοντας παράλληλα το μήνυμα στους ιθύνοντες του ERC πως το Ράλλυ Κύπρου πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του θεσμού. Αντίθετα, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες των ιθυνόντων του αγώνα, τα pre-event happenings που έλαβαν χώρα την Πέμπτη το απόγευμα δε συγκέντρωσαν τον αναμενόμενο κόσμο, εάν λάβουμε υπόψη το γεγονός πως συνέβησαν στην πρωτεύουσα του νησιού.

• Το μεγαλείο του αθλητισμού… Ο Ούγγρος πρωταθλητής του 2013 στο ERC 2WD, Zoltan Bessenyey, έχοντας δίπλα του την όμορφη Julianna Nyirfas επισκέφτηκε την Κύπρο με μόνο στόχο την κατάκτηση των βαθμών της πρώτης θέσης, προκειμένου να ανέβαινε και πάλι στην κορυφή και να διατηρούταν ζωντανός στην υπόθεση τίτλος. Στην έβδομη όμως ειδική διαδρομή, είδε τον ….ουρανό ανάποδα, καθώς τούμπαρε το Honda Civic Type-R R3. Το πλήρωμα των Χαράλαμπου Χαραλάμπους – Γιώργου Πουγιούκα που ακολουθούσε με Subaru Impreza, σταμάτησε να βοηθήσει το Μαγιάρικο πλήρωμα, χωρίς να σκεφτεί τον πολύτιμο χρόνο που θα έχανε. Κάτι αντίστοιχο συνέβη και στο πρώτο πέρασμα από την Ξεραρκάκα την Κυριακή. Εκεί, το Subaru Impreza των Οδυσσέως-Φασαρία άρπαξε φωτιά, με αποτέλεσμα να λήξει άδοξα ο αγώνας τους. Το πλήρωμα των Kamiloglu-Asik που ακολουθούσε κατέβηκε άμεσα από το Mitsubishi Lancer Evo X και προσέφερε στο Κυπριακό πλήρωμα τον πυροσβεστήρα του, παρ ‘ότι το 10άρι τους είχε αρπάξει φωτιά δύο φορές μέσα στον αγώνα. Παράλληλα, ο Asik βοήθησε την όλη κατάσταση, ρίχνοντας χώμα στον κινητήρα του Impreza, μέχρι ο Οδυσσέως να ενεργοποιήσει το κεντρικό σύστημα πυρόσβεσης. Αξίζουν πολλά μπράβο στο πλήρωμα που προέρχεται από την Κατεχόμενη Κύπρο.

• Εκπληκτικούς χρόνους πέτυχαν τα Κυπριακά πληρώματα καθ’ όλη τη διάρκεια του τριημέρου. Εντύπωση προκάλεσαν οι χρόνοι των Αντωνίου-“Chips jr” και Δημοσθένους-Π. Λαού στα δύο περάσματα από την ειδική διαδρομή Κλαυδιά. Τα δύο τοπικά πληρώματα τερμάτισαν στην τρίτη και τέταρτη θέση αντίστοιχα και στις δύο δοκιμασίες, όντας ταχύτεροι από οδηγούς με ισχυρότερες κατασκευές. Με το Κυπριακό 1-2-3 στο ERC Production, αποδείχτηκε πως το επίπεδο των οδηγών στο νησί είναι αρκετά υψηλό. Δεν είναι τυχαίο πως όλες οι ειδικές στο πρωτάθλημα Παραγωγής του ERC κερδήθηκαν από Κυπριακά πληρώματα.

• Ορεξάτοι εμφανίστηκαν οι οδηγοί στην καθιερωμένη μετά τον αγώνα, συνέντευξη τύπου. Αρχικά, ο Kajetanowicz χαριτολογώντας ρώτησε με έντονο ύφος τον Al-Rajhi, το λόγο που δήλωσε στο ERC, τη στιγμή που προέρχεται από Αραβική χώρα, στοχεύοντάς τον με ένα μπουκάλι νερό που είχε μπροστά του. Όταν ο Abdulaziz Al-Kuwari πήρε το λόγο, ευχαρίστησε τον Al-Rajhi που δε δήλωσε στο MERC, κάτι που …αναστάτωσε και πάλι τον Kajetanowicz….

• Η κρατική τηλεόραση του ΡΙΚ κάλυψε ζωντανά την υπερειδική διαδρομή που διέσχισε την ελεύθερη όσο και την κατεχόμενη Λευκωσία το απόγευμα της Παρασκευής. Έτσι, έδειξε έμπρακτα τη στήριξή του στον αγώνα. Μία στήριξη που έχει ανάγκη το Ράλλυ Κύπρου, προκειμένου να προσελκύσει περισσότερες χορηγίες για τη νέα χρονιά. Χαρακτηριστικό είναι πως χρησιμοποιήθηκαν 19 κάμερες και μεταδόθηκαν οι προσπάθειες και των 50 πληρωμάτων που συμμετείχαν στον αγώνα. Πολλά συγχαρητήρια!

Παρασκήνιο…

• Ενώ ξεκίνησε τη χρονιά κάνοντας δύο αγώνες του πρωταθλήματος Μέσης Ανατολής, ο Abdulaziz Al-Kuwari, στη συνέχεια επικεντρώθηκε στο WRC2, συμμετέχοντας στους αγώνες της Πορτογαλίας, Αργεντινής και Σαρδηνίας. Ωστόσο, μετά την πρωτιά στο MERC που κατέκτησε στην Κύπρο, θα εμφανιστεί και στον αγώνα που κλείνει την αυλαία του πρωταθλήματος, το Dubai Rally, στα τέλη Νοέμβρη. Ο 35χρονος οδηγός, έχει ακόμη ελπίδες για τον τίτλο που μονοπωλεί ο Al-Attiyah τα τελευταία χρόνια, καθώς απέχει μόλις 9 βαθμούς από την κορυφή. Προκειμένου να προετοιμαστεί κατάλληλα για τη μάχη, θα εμφανιστεί στους δύο αγώνες που είναι υποψήφιοι για την ένταξη στο πρωτάθλημα, στο Abu Dhabi Rally στα μέσα Οκτώβρη, καθώς και στο Oman Rally στις αρχές του Νοέμβρη. Ο συνοδηγός του, Ιρλανδός Killian Duffy, μας είπε πως το Oman Rally είναι ένας καταπληκτικός αγώνας στην έρημο, όπου όλοι θα τον ευχαριστηθούν. Ο 32χρονος συνοδηγός, είχε αγωνιστεί παλαιότερα στο συγκεκριμένο ράλλυ, όταν ακόμη ήταν κομμάτι του MERC.

• Το Ράλλυ Κύπρου είναι ένας ξεχωριστός αγώνας, καθώς η πλειονότητα των ειδικών διαδρομών διεξάγεται σε μικτή επιφάνεια. Ωστόσο, οι ομάδες έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκεια για τον αγώνα, καθώς είναι αρκετά δαπανηρός και η οργάνωση καλύπτει μόνο ένα ποσοστό από τα ναύλα των πλοίων για τη μεταφορά των αγωνιστικών στο νησί. Αντίθετα, οι οργανωτές του έτερου νησιωτικού αγώνα του πρωταθλήματος, που διεξάγεται στις Αζόρες, καλύπτουν πολλά περισσότερα έξοδα, με αποτέλεσμα το Πορτογαλικό νησί να συγκεντρώνει αρκετές συμμετοχές κάθε χρόνο και να είναι ιδιαίτερα αγαπητό από τις ομάδες. Βέβαια, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο αγώνας θα βρίσκεται στο καλεντάρι για τα επόμενα δύο χρόνια, καθώς το συμβόλαιο που έχει υπογραφεί με το Eurosport είναι τριετές. Σε λίγες ημέρες αναμένεται να ανακοινωθεί το πρόγραμμα του ERC για το 2015 και ευχή όλων είναι να περιλαμβάνει τόσο τον Κυπριακό αγώνα, όσο και το Ράλλυ Ακρόπολις. Μην ξεχνάμε, όμως, πως το πρόγραμμα του πρωταθλήματος θα περιλαμβάνει 10 και όχι 11 αγώνες, όπως φέτος.

• Τα 41α γενέθλιά του γιόρτασε το βράδυ του Σαββάτου στο Service Park, ο πολυπρωταθλητής Λιβάνου και ιδιοκτήτης της Motortune, Roger Feghali. Σύσσωμη η ομάδα μετά το τελευταίο service της ημέρας, έκοψε την τούρτα και ευχήθηκε στον Roger να τα εκατοστήσει! Κάτι ανάλογο έγινε και με το συνοδηγό του Γιώργου Χριστοφή, Νέστορα Νεστορίδη, ο οποίος γιόρτασε τα γενέθλιά του στο Service Park!

• Ανακατεύτηκε πολύ η τράπουλα στο Παγκύπριο πρωτάθλημα μετά το Ράλλυ Κύπρου που είχε συντελεστή 2.25. Το γεγονός της απουσίας του “Chips” σε συνδυασμό με την εγκατάλειψη του Κώστα Ζήνωνος ανέτρεψε τα δεδομένα και πλέον, τέσσερις οδηγοί διεκδικούν τον τίτλο. Πρόκειται για τους Αντωνίου, Δημοσθένους, Κ. Ζήνωνος και “Chips”. Όλοι αγωνίζονται με Lancer ένατης γενιάς. Υπενθυμίζουμε πως το πρωτάθλημα ρίχνει αυλαία στις 8 Νοέμβρη με το East Safari Rally που θα διεξαχθεί στην περιοχή του Παραλιμνίου.

• 15 χρόνια είχε να συμπεριληφθεί το Ράλλυ Κύπρου στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ. Το 1999 νικητής είχε αναδειχθεί ο Μονεγάσκος Jean-Pierre Richelmi (Subaru Impreza WRC ’98) με τους τοπικούς Τσουλόφτα (Mitsubishi Lancer Evo VI) και Περατικό (Mitsubishi Lancer Evo III) να συμπληρώνουν το βάθρο. Μάλιστα, ο τελευταίος ήταν πλοηγός στο φετινό αγώνα, κάνοντας comeback μετά από αρκετά χρόνια απουσίας.

• Δύο Έλληνες οδηγοί εθεάθησαν να κάνουν βόλτες στο Service Park στη Λευκωσία. Μάλιστα, έμειναν ενθουσιασμένοι από τις ειδικές και σκέφτονται πολύ σοβαρά το ενδεχόμενο να συμμετάσχουν πολύ σύντομα σε αγώνα στο νησί. Μακάρι!

Τα κακώς κείμενα…

• Μόνο άθλια μπορεί να χαρακτηριστεί η τελετή τερματισμού που έλαβε χώρα την Κυριακή στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής της Λευκωσίας. Το γεγονός ότι ο τερματισμός έγινε στις 18.30 το απόγευμα καθιστούσε αναγκαία την ύπαρξη φωτισμού, καθώς μετά τις 19.00 το σκοτάδι έκανε την εμφάνισή του. Παρ’ όλα αυτά, κάτι τέτοιο δεν υπήρξε και τα περισσότερα πληρώματα ανέβηκαν τη ράμπα του τερματισμού, υπό ...βαθύ σκότος. Σα να μην έφτανε αυτό, άλλη μία γκάφα σημειώθηκε, όταν τα τρία πρώτα πληρώματα ανέβηκαν στο βάθρο των νικητών. Η οργάνωση είχε ετοιμάσει τις καθιερωμένες σαμπάνιες, προκειμένου οι οδηγοί να γιορτάσουν την επιτυχία τους. Λογάριασαν όμως χωρίς τον …ξενοδόχο, καθώς δύο οδηγοί προέρχονταν από Αραβικές χώρες, όπου το αλκοόλ είναι απαγορευμένο. Έτσι, οι συγκεκριμένοι οδηγοί αρνήθηκαν ευγενικά να πάρουν τις σαμπάνιες, κάτι που ανάγκασε τους οργανωτές να τις ζητήσουν πίσω και από τον Kajetanowicz, ο οποίος ήταν έτοιμος να τις ανοίξει. Άλλο ένα λάθος σημειώθηκε στην απονομή των γυναικείων πληρωμάτων που συμμετείχαν στο MERC. Το πλήρωμα των Zaidan-Boni τερμάτισε τέταρτο στο Group N, παρ’ όλα αυτά, τους δόθηκε το κύπελλο της τρίτης θέσης που ανήκε στην Edith Weiss και τη Βίκυ Ψαράκη. Έτσι, όταν η Γερμανίδα οδηγός ανέβηκε στη ράμπα του τερματισμού, έφυγε άπραγη και συνάμα ….απογοητευμένη για την όλη κατάσταση. Λίγο αργότερα, το λάθος διορθώθηκε, καθώς η Weiss τηλεφώνησε την οδηγό από το Κατάρ, η οποία της παρέδωσε το κύπελλο. Λάθη, τα οποία δε δικαιολογούνται σε μία διεθνή διοργάνωση, η οποία λαμβάνει χώρα τα τελευταία 30 και πλέον χρόνια.

• Το απόγευμα της Πέμπτης, στην κατά τα άλλα όμορφη τελετή επιλογής θέσης εκκίνησης από τους 11 οδηγούς προτεραιότητας, ο εκφωνητής χρησιμοποίησε αυτούσια αποσπάσματα από το άρθρο «Συμμετοχές στο μικροσκόπιο» (http://www.r40.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=2682&Itemid=187) του υπογράφοντα που είχε αναρτηθεί στον ιστότοπό μας. Χωρίς να αναφερθεί η πηγή, ο εκφωνητής διάβαζε αυτούσιες προτάσεις από κάθε οδηγό, παραλείποντας να αναφέρει την πηγή. Πραγματικά είναι ντροπή εν έτει 2014 να γίνεται κλοπή πνευματικής ιδιοκτησίας. Ο εκφωνητής θα μπορούσε να ζητήσει την άδειά μας και εμείς θα του παραχωρούσαμε με χαρά το άρθρο. Κρίμα…

• Εάν επισκεφτεί κανείς την επίσημη ιστοσελίδα του αγώνα, διαπιστώνει πως δεν υπάρχουν αποτελέσματα. Είναι λυπηρό να μην έχει ενδιαφερθεί κανείς να λύσει το συγκεκριμένο πρόβλημα, τη στιγμή που οι υπεύθυνοι το γνωρίζουν από το βράδυ της περασμένης Κυριακής. Κάτι άλλο που χρήζει αντιμετώπισης είναι το γεγονός πως τα νούμερα συμμετοχής στον αγώνα ανακοινώθηκαν μόλις δύο ημέρες πριν την εκκίνηση. Αυτό σε αγώνα διεθνούς βεληνεκούς συμβαίνει μόνο στο Ράλλυ Κύπρου, επανειλημμένα.

• Κανείς δεν έδωσε σημασία στο Skoda Fabia S2000 του Jaroslav Orsak, ο οποίος τερμάτισε την υπερειδική χωρίς το πίσω δεξιά ελαστικό. Αν και ο κανονισμός απαγορεύει να κινείται το αγωνιστικό με τα τρία από τα τέσσερά του ελαστικά, οι ιθύνοντες έκαναν τα «στραβά μάτια», αφήνοντας τον Τσέχο εντός αγώνα.

• Πρόστιμο 300 Ευρώ επέβαλε η FIA στους Παύλου, Morozov και Κωνσταντίνου. Αιτία το γεγονός πως μετά το τέλος του πρώτου σκέλους, το barcode του ελαστικού δεν ήταν ορατό, καθώς είχε φθαρεί από την τριβή του με το χώμα. Οι αγωνοδίκες, μάλιστα του ERC, δήλωσαν πως είναι ευθύνη των οδηγών να προσέχουν τα ελαστικά τους (!). Ο Ρώσος πλήρωσε τελικά το πρόστιμο, κάτι που αρνήθηκαν να κάνουν οι Παύλου και Κωνσταντίνου, γεγονός που οδήγησε στην αφαίρεση της άδειάς τους από τη Διεθνή Ομοσπονδία. Όπως βλέπουμε στον κανονισμό του ERC, αναφέρεται πως το barcode πρέπει πάντα να είναι ορατό. Βέβαια, στους χωμάτινους αγώνες, κάτι τέτοιο είναι αρκετά δύσκολο, καθώς όπως όλοι γνωρίζουμε η φθορά των ελαστικών είναι αρκετά μεγάλη.

• Απαγορεύτηκε στα media η είσοδος στο στάδιο Cetinkaya της Κατεχόμενης Κύπρου. Στην προσπάθεια των φωτογράφων να καταγράψουν με το φακό το θέαμα που προσέφεραν τα πληρώματα στο πρώην στάδιο της Cetinkaya που βρίσκεται στην ουδέτερη ζώνη, οι κυανόκρανοι του ΟΗΕ τους απομάκρυναν από το χώρο, καθώς βρίσκεται υπό τη δική τους ευθύνη. Βέβαια, στα συνεργεία του Eurosport, όπως και σε μια κάμερα του ΡΙΚ επετράπη η είσοδος προκειμένου να καλυφθεί τηλεοπτικά η υπερειδική. Η οργάνωση έπρεπε να είχε μεριμνήσει για το συγκεκριμένο θέμα και σε συνεργασία με τα Ηνωμένα Έθνη να επιτρέψει στους λιγοστούς φωτογράφους την είσοδο στο στάδιο. Κατά τα άλλα, παρά τους όποιους ενδοιασμούς για τυχόν αναταραχές, όλα κύλησαν ομαλά στην υπερειδική και αποδείχθηκε πως αν υπάρχει θέληση, μπορεί να δοθεί μια οριστική λύση στο θέμα.